Starbucks & Kisahnya (Part 1)

Starbucks Corporation (NASDAQ: SBUX) adalah rangkaian kedai kopi dan kopi antarabangsa berpangkalan di Seattle, Washington, Amerika Syarikat. Starbucks adalah syarikat kedai kopi terbesar dalam dunia, dengan 16,120 buah kedai di 49 buah negara, termasuk sekitar 11,000 di Amerika Syarikat, dikuti hampir 1,000 di Kanada dan lebih daripada 800 di Jepun.Starbucks menjual drip brewed coffee, minuman panas berasaskan-espreso, minuman panas dan sejuk lain, makanan ringan, dan barangan seperti koleh dan biji kopi. Melalui bahagian Starbucks Entertainment dan jenama Hear Music, syarikat turut memasarkan buku-buku, muzik, dan filem. Kebanyakan daripada produk syarikat adalah bermusim atau khusus untuk lokasi sesebuah kedai. Aiskrim jenama-Starbucks dan kopi adalah juga dijual di kedai-kedai runcit. Daripada pengasasan Starbucks' di Seattle sebagai satu pemanggang biji kopi setempat dan peruncit, syarikat telah berkembang dengan pesat. Dalam 1990-an, Starbucks merasmikan sebuah gedung baru setiap hari bekerja, satu langkah yang berterusan hingga 2000-an. Kedai pertama luar Amerika Syarikat atau Kanada dibuka dalam pertengahan 90-an, dan kedai-kedai luar negara kini membentuk hampir satu pertiga daripada kedai-kedai Starbucks'. Rancangan syarikat untuk membuka 900 cawangan baru di luar Amerika Syarikat pada 2009, tetapi telah mengumumkan penutupan 900 kedai di Amerika Syarikat Pengasasan Starbucks asal telah dibuka di Pike Place Market di Seattle, Washington pada tahun 1971 oleh tiga orang sahabat: guru bahasa Inggeris Jerry Baldwin, guru sejarah Zev Siegel, dan penulis Gordon Bowker. Sahabat bertiga itu menerima ilham daripada Alfred Peet, (kenalan peribadi mereka), untuk menjual biji kopi bermutu tinggi dan kelengkapan membuat kopi. Dari 1971-1976, Starbucks pertama di 2000 Western Avenue; yang kemudian berpindah ke 1912 Pike Place, yang kekal hingga kini. Ketika tahun pertama operasi, mereka membeli biji kopi hijau dari Peet's, selepas itu mereka mula membeli terus dari penanam kopi. Usahawan Howard Schultz menyertai syarikat itu pada 1982 sebagai Pengarah Pemasaran, dan, setelah kembali dari melancong di Milan, Itali mencadangkan agar syarikat ini menjual minuman kopi dan espresso serta juga biji kopi. Para pemilik asal menolak idea itu kerana percaya bahawa menceburi perniagaan minuman akan mengalih tumpuan syarikat. Pada pendapat mereka, kopi merupakan sesuatu yang boleh disediakan di rumah. Sudah tentu dapat mencari duit daripada menjual minuman siap, Schultz memulakan rangkaian bar kopi Il Giornale pada 1985. Pada 1984, para pemilik asal Starbucks, diketuai oleh Baldwin, mengambil kesempatan untuk mengambil alih Peet's. (Baldwin masih bekerja di situ) Jualan dan pengembangan Pada 1987 mereka menjual rangkaian Schultz's Il Giornale yang menjenama semula cawangan Il Giornale menjadi Starbucks dan mula mengembangkan perniagaannya dengan segera. Starbucks membuka kedai pertamanya di luar Seattle di Waterfront Station di Vancouver, British Columbia dan Chicago, Illinois, Amerika Syarikat pada tahun yang sama. Sewaktu tawaran awam permulaannya di pasaran saham pada 1992, Starbucks telah tumbuh kepada 165 cawangan. Pengembangan antarabangsa Lokasi Starbucks pertama di luar benua Amerika Utara dibuka di Tokyo, Jepun pada 1996. Starbucks memasuki pasaran United Kingdom pada tahun 1998 melalui pengambilalihan Seattle Coffee Company yang ketika itu mempunyai 60 cawangan, Seattle Coffee Company berpengkalan-UK, lalu menjenamakan semula semua kedai tersebut menjadi Starbucks. Pada November 2005, London mempunyai lebih cawangan berbanding Manhattan, menjadikan satu petanda bahawa Starbucks menjadi jenama antarabangsa. Pada April 2003, Starbucks melengkapkan pembelian Seattle's Best Coffee dan Torrefazione Italia dari AFC Enterprises, menjadikan jumlah lokasi yang dikendali Starbucks di seluruh dunia melebihi 6,400 buah. Pada 14 September 2006, syarikat pesaing Diedrich Coffee mengumumkan hasratnya untuk menjual kebanyakan kedai runcit di bawah jenamanya kepada Starbucks. Penjualan ini termasuk lokasi-lokasi milikan syarikat bagi rangkaian Coffee People berpangkalan Oregon. Starbucks menukar lokasi Diedrich Coffee and Coffee People kepada Starbucks, walaupun Coffee People lokasi lapangan terbang Portland dikecualikan daripada jualan. Banyak kedai buku mempunyai cawangan Starbucks dalamnya, termasuk Barnes & Noble di Amerika Syarikat, Borders di United Kingdom, dan Chapters di Kanada. Starbucks di Kota Larangan di Beijing (ditutup sejak Julai 2007) lokasi Starbucks di bekas istana maharaja Beijing ditutup pada Julai 2007. Kedai kopi tersebut telah menjadi sumber kontroversi sejak pembukaannya pada 2000 dengan penunjuk perasaan membantah kehadiran rangkaian Amerika itu di lokasi tersebut "melendat pada kebudayaan Cina."Juga pada 2007, Starbucks membatalkan pelan untuk berkembang ke India, tetapi membuka kedai pertamanya di Rusia, sepuluh tahun selepas mendaftarkan cap dagang di situ.Pada 2008, Starbucks meneruskan pengembangannya, bertapak di Argentina, Bulgaria, Republik Czech dan Portugal . Pada April 2009, Starbucks memasuki Poland. Cawangan baru akan dibuka di Sweden, Algeria dan Hungary. Eksperimen restoran Pada 1999, Starbucks cuba dengan kedai makan di kawasan San Francisco Bay menerusi satu rangkaian restoran dipanggil Circadia. Restoran-restoran ini adalah tidak bertahan lama "dikeluarkan" sebagai pertubuhan-pertubuhan Starbucks dan bertukar kepada kafe Starbucks. Tadbir urus korporat Orin C. Smith adalah Presiden dan CEO Starbucks dari 2000 hingga 2005. Pengerusi Starbucks', Howard Schultz, telah bercakap tentang memastikan pertumbuhan tidak mencairkan budaya syarikat itu dan matlamat bersama kepimpinan syarikat untuk bertindak seperti sebuah syarikat kecil. Pada Januari 2008, Pengerusi Howard Schultz menyambung semula peranannya sebagai Presiden dan CEO selepas lapan tahun ruang, menggantikan Jim Donald, yang mengambil jawatan itu pada 2005 tetapi telah diminta untuk meletakkan jawatan selepas jualan perlahan pada 2007. Schultz bertujuan untuk mengembalikan apa beliau memanggil "pengalaman Starbucks tersendiri" berhadapan dengan perkembangan pesat. Para penganalisis percaya yang Schultz perlu menentukan bagaimana untuk menghadapi harga bahan-bahan lebih tinggi dan persaingan canggih daripada rangkaian makanan segera harga lebih rendah, termasuk McDonald's dan Dunkin' Donuts. Starbucks mengumumkan ia akan menamatkan sarapan panasnya produk sandwic, pada asalnya dimaksudkan bagi pelancaran seluruh negara pada 2008, dengan tujuan tumpuan semula jenama pada kopi, tetapi sandwic itu adalah dincipta semula untuk menangani dengan aduan-aduan dan barisan keluaran itu kekal. Pada Februari 23, 2008, Starbucks menutup kedai-kedainya dari 5:30 hingga 9:00 p.m. waktu tempatan bagi melatih baristasnya.

Ulasan

Catatan Popular