Selasa, 6 September 2011

Adyva & Kucing Gebu!!!!!!!!

hah u olsssss...........OK x TAJOK di atas!
lihat la gambar2 ini semua~
waaaaaaaaaaa......last week (hujung minggu lepas)
adyva g beraya rumah cik Uji aka FAUZIAH SALIP....
sangat teruja melihat KUCING-KUCING BELIAU!~ arghhhhhhhhhhhh

semuanya GEBU-GEBU belaka!.....
aduhai~..geram! rasa nak pelok2 gomol2 jer u ols.....
berat plak tue!
ada dlm 10kg kot~....
fuhhh.......bila dah besar2 nie semua jadi malas nak GERAK
jalan pon perlahan jerks.......
so apa pon KITA buat die x kesah!
lantak la nk wat apa pon!
hahahahhaXD


yang nie namanya TIGER~
garang sikit~ tapi garang2 MANJE jerks~...
beratnya nauzubilah u olssssss.....
berjaya gak adyva mengangkatnya!~

FYI....ini bukan kucing siam ke, kucing PARSI ke....
ini hanya kucing2 kampung ok yang telah di buat teknik kembiri
nnt adyva cite APA ITU TEKNIK KEMBIRI @ KEBIRI @ KASI ye~

Kembiri

Kembiri (spaying) adalah suatu teknik pembedahan yang melibatkan pembuangan organ-organ peranakan kucing betina.

Kasi (neutering) bagi kucing jantan pula, melibatkan pembuangan buah zakarnya. Haiwan kesayangan anda akan di beri ubat bius terlebih dahulu sebelum menjalankan prosedur ini. Bagi sesetengah orang, pengembirian dianggap melanggar fitrah semula jadi. Perbuatan memandulkan kucing hukumnya adalah `harus’: JAKIM 07162.

Kucing betina boleh menghasilkan anak yang banyak dalam setahun. Setiap tahun ramai kucing mati akibat kekurangan tempat tinggal yang sesuai untuk mereka. Haiwan kesayangan ini juga berkeliaran menyebabkan kawasan persekitaran kotor, mengganggu ketenteraman awam dan mengancam manusia dengan pelbagai penyakit merbahaya.

Akibat beranak terlalu kerap serta membesarkan anak yang banyak, kesihatan kucing betina sentiasa terancam. Untuk mencegah kehadiran kucing yang tidak di kehendaki, pemandulan/ kembiri ke atas kucing anda disyorkan.

Apabila kucing betina di kembiri, kucing jantan akan menjauhinya secara otomatik. Kucing jantan yang dikasi akan kurang agresif dan tidak merayau-rayau. Justeru itu kawasan persekitaran anda akan lebih bersih dan tidak tercemar. Kembiri juga akan membantu mengurangkan insiden kanser pada ovari, rahim atau buah zakar dan mengurangkan masalah penyakit pada gland prostate.

Pil mencegah kehamilan tidak digalakkan diguna untuk jangkamasa yang panjang bagi kucing betina memandangkan ianya mempunyai kesan sampingan ketara seperti diabetes mellitus.

uiiiiiii beratnya si Tiger!
lepas kena cekau Adyva lepaskan terus!
hahahahahXD puas~ Pn fauziah Salip ada 9 ekor kucing gebu mcm nie!
adyva x sempat nak tgk sebab mereka semua menyorok!
ye la......gerun u ols tgk Adyva yg GEBU mcm mereka nie~
hahahahahahhaXD

inilah pic penuh!
mcm mana~ u ols teruja x?

JUST Pendapat Adyva dan Hujah saya:

Adyva bukan menidakkan fitrah seekor kucing. tapi, apa yang di buat ni berdasarkan pandangan dari org2 yang lebih berhak bercakap soal agama. menurut jabatan mufti negeri sembilan, hukum kembiri kucing makruh kalau xde manfaatnya. JAKIM plak menyatakan harus hukumnya utk jaga maslahat ummah.

dikalangan mazhab sendiri ada berbeza pendapat tentang hkum kembiri kucing ni. tapi, ulama semasa berpendapat yang hukum kembiri haiwan seperti kucing adalah harus untuk menjaga maslahah ammah...

Ada satu hadith yang diriwayatkan oleh Ahmad dan Ibn Majjah:


أن النبي صلى الله عليه وسلم ضحى بكبشين عظيمين موجوءين


Maksudnya: “Bahawa Nabi S.A.W. pernah mengorbankan dua ekor kibas yang besar dan yang dikasikan.” (Hadith ini disahihkan oleh al-Albani di dalam Sahih Ibn Majah)

Tapi, cara pengembirian menstilah tak bagi mudarrat kat haiwan tu.

Menurut al-Syeikh al-Uthaimin plak,


إذا كانت القطط كثيرة مؤذية ، وكانت العمليَّة لا تؤذيها : فلا حرج ؛ لأن هذا أولى من قتلها بعد خلقها .. وأما إذا كانت قططاً معتادة ولا تؤذي : فلعلَّ في بقائها تتنامى خيراً

Maksudnya: “Jika kucing itu banyak (jumlahnya) dan menyusahkan, dan proses mengkasinya tidak memudharatkannya, tidak mengapa, kerana mengkasi dalam keadaan ini lebih baik dari membunuhnya selepas ia Allah menciptakannya.. adapun jika jumlah kucing itu tidak banyak (jumlah yang biasa) dan tidak menyusahkan, mudah-mudahan membiarkan dia berkembang (membiak) itu adalah lebih baik.” (Fatawa Islamiyah 4/448).

Mesti ramai yang tak tau, yg sebenarnya sekarang ni ada BANYAK SANGAT kucing yang terbiar kat shelter2 kt Malaysia ni. bile neuter, die takleh reproduce n ada peluang yg haiwan kt shelter ni akan diadopt... kalo xneuter/spay, kucing akan reproduce, pastu bile dah byk, honestly, tendency utk buang diorg mesti ada...kn? this is not a mere assumption tp mmg ini la hakikat kite sbg manusia.. bile dah byk, jd leceh, mesti terdetik walaupun sekelumit yg kite sbnanya da xlrat nk jaga sbb da bnyk. mngkin tak semua org yang fikir ianya leceh, mcm ko. sbb ko kate ko dpt bela byk kucing. tp, tak semua org mcm ko sedara..

Tahu x yg berapa ramai tuan2 kucing buang kucing diorg kt tepi2 jalan. berapa byk kucing liar yg pakai collar [dulunya ada tuan]. dan berapa ramai yg surrender kucing diorg kt shelter mcm paws ngan spca.

pastu da la kucing yg branak byk tu dibuangnya, yg kt shelter plak tertunggu2 tuan bru diorg... lepas tu lagi, ble kt shelter dah penuh sgt, diorg terpaksa TIDURKAN kucing2 tu.

Menurut Al-Syeikh al-Uthaimin, ulama' Arab Saudi yang terkenal ckap kembiri lebih baik dari membunuhnya selepas ia Allah ciptakan. tapi, berapa ramai tuan kucing yg hantar kucing ke shelter utk ditidurkan sbb diorg dah taknak bela kucing2 tu. dr dikembiri, diorg lg sanggup kucing2 tu dibunuh... astaghfirullah... jiran aku sndiri cakap die taknak kembiri, sbb die nk anta kucing2 tu untuk DILUPUSKAN... mana lg kejam saudara? mengembiri untuk kebaikan umat dan kucing tu sndiri atau mematikan kucing yg diciptakan Allah dalam keadaan sihat walafiat hanya kerana kita sbg manusia dah tak mau jaga die?

sekurang2nya kucing jantan yg dikembiri dpt elak aktiviti cri psangan yg dpt menyebabkan die accident, gaduh2 smpai luka ngan penyebaran penyakit TVT. Dia tak kencing merata2 jd kebrsihan pn dpt dijaga. lgpun , menurut pakar2 haiwan, kucing xada konsep identiti seksual atau ego. diorg lepas dikembiri xada tindak balas emosi atau krisis identiti.

dan tologn jgn buat penilaian sendiri tntang perasaan abu hurairah kalau beliau masih hidup. sbb kite sndiri tak tau apa yang akan beliau rasa jika beliau masih hidup... biarlah apa yang kita buat itu, berdasarkan kajian yg tlah dibuat.

wallahu a'lam...