Khamis, 16 Disember 2010

::ADYVA Di Bengkel CANTIK::

hye....hye.....salam mesra u olsssss....
hah kali nie Adyva saja-saja nak update ENTRY pasal KEGIATAN Adyva...
ye la u ols....asik2 update pasal INFO jer kan...hehhee
kenal campur2 ckit~....
okey...LIHAT GAMBAR diatas...u ols kenal x??
waaaaa...jgn ada yg makan hati tau...MAKE UP ARTIS terkenal MALAYA
Zulfazli Suhaidi dan bergambar PELOK ngan adyva!!~
YOU HAVE!!!~>..hahahahaXD
masa nie adyva dapat TIKET FREE u ols coz Company Adyva ada taja PENGINAPAN BILIK
untuk cabutan bertuah~...waa....
BENGKEL SOLEKAN DAN PELANCARAN BUKU CANTIK
8 OGOS 2010
nie lah die CANDID PICTURE yang adyva amek dari FACEBOOK salah seorang MODEL yang buat SHOW catwalk .......hahahahXD
ada jugak kan~....
Adyva x pergi bersendirian okey....tengok tue..
si ZAKI dan MYEZA pon join~....(myeza baju bintik2)....
masa nie ingat lagi Zulfazli kata muka adyva nampak berMAKE UP~..
hahaha..adyva hanya mampu SENYUM jer la....hehehe
masa nie Zulfazlli pergi meja kemeja untuk bertanya lebih lanjut tentang persoalan2 tentang solekan dan kecantikan~
inilah die TIKET bengkel Solekan nie~..thanks to my GM
PUAN HAJAH ZURAIDA ZAKARIA~...
nie pula TENTATIVE Program~
GAMBAR beramai2 selepas habis majlis dan bengkel~
SMILE semua~....waaaa
adyva di belakang~..
almaklumlah TINGGI SANGAT!!~
hahahahahXD
LAMBAI semua~...masa nie dah petang sgt u ols~,,,
hahahaa,,,,,BEST sgt dapat JOIN Bengkel2 macam nie
kalau ada lagi next time SURE adyva JOIN!!~,..
nie la die RUPA GAYA pentas Catwalk dan pelancaran BUKU CANTIK~

Inilah die BUKU yang Adyva BELI~..
siap ada SIGNATURE lagi tau!!
hehehe..skang buku nie BUAT PANDUAN dalam merias diri ADYVA
supaya lebeh cantik dan MALATOP!!
kau hado????hahahahhXD
peace!!

Tajuk : Cantik Dengan Sentuhan Zulfazli Suhadi
Pengarang : Zulfazli Suhadi
Penerbit : Buku Prima Sdn Bhd
Mukasurat : 160 Halaman

Zulfazli, seorang mekap artis yang kini sudah bergelar pengacara dalam rancangan Tangkap Muat. Dalam buku ini, Zul bukan sahaja berkongsi tentang teknik untuk bermekap bahkan juga berkongsi untuk menjadi seorang wanita dan lelaki yang lebih berkeyakinan dari hujung rambut ke hujung kaki. Ada teknik mekap ikut usia anda, mekap untuk jadi glamor dan mekap untuk seorang lelaki yang sukakan keterampilan istimewa. Juga respi untuk menjaga kesihatan anda.

::10 Muharram = Hari A'syurra::


SALAM semua.....
SALAM 10 Muharam u ols.....ada ker yang berpuasa sunat hari nie...
hehehe....OKEY la...
adyva nak share dgn u ols about 10 Muharram @ Hari Asyurra nie...
JOM sama2 kita baca & hayati pengertian Hari Asyurra nie....
sama2 kita mengambil pengajaran dan iktibar~..wallahualam~..

Hari Asyura merupakan salah satu hari yang diraikan oleh umat Islam. Asyura berasal daripada perkataan Arab asyara yang bermaksud sepuluh. Ini disebabkan hari Asyura adalah hari yang kesepuluh di dalam kalendar Islam iaitu pada 10 Muharram.
Mengikut masyarakat Islam, hari Asyura telah menyaksikan banyak sejarah besar dan keajaiban berlaku ke atas para nabi. Disebabkan itu, masyarakat Islam menghormati hari tersebut seperti juga yang diamalkan oleh Muhammad s.a.w.

10 Muharram - Dinamakan juga Hari Asyura. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagimenegakkan keadilah dan kebenaran.

Bertanya para sahabat : "Wahai Rasulullah ! Apakah kelebihan 10Muharram
berbanding dengan hari-hari yang lain ?"Sabdanya :
1.ALLAH menciptakan alam, langit, bintang dan sebagainya
2.ALLAH menciptakan gunung-ganang pada 10 Muharram
3.Diciptakan lautan pada 10 Muharram
4.Diciptakan Qalam (pena untuk menulis amal manusia) pada 10 Muharram
5.Diciptakan Arasy, Luh Mahfuz pada 10 Muharram
6.Diciptakan Nabi Adam a.s. pada 10 Muharram
7.Dimasukkan Nabi Adam a.s. ke dalam syurga pada 10 Muharram
8.Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s. pada 10 Muharram
9.Diselamatkan Nabi Ibrahim a.s. dari api Namrud pada 10 Muharram
10.Diselamatkan anaknya Nabi Ismail a.s. dari sembelihan pada 10 Muharram
11.Ditenggelamkan Fir'aun pada 10 Muharram
12.Diampunkan kesilapan Nabi Daud a.s. pada 10 Muharram
13.Dilahirkan NabiIsa a.s. pada 10 Muharram
14.Dikeluarkan Nabi Yunus a.s. daripada perut ikan Nun setelah berada di
dalamnya selama 40 hari 40 malam pada 10 Muharram
15.Disembuhkan penyakit Nabi Ayub a.s. pada 10 Muharram
16.Diangkat Nabi Isa a.s. ke langit pada 10 Muharram
17.Diterima taubat Nabi Adam a.s. pada 10 Muharram
18.Dianugerahkan tahta kerajaan kepada Nabi Sulaiman a.s.
19.Diciptakan Arasy pada 10 Muharram
20.Awal-awal hujan yang turun dari langit pada 10 Muharram
21.Awal-awal rahmat diturunkan pada 10 Muharram

Amalan yang paling sahih pada bulan Muharram dan juga 10 Muharram ialah berpuasa. Manakala berpuasa secara umum pada bulan Muharram ialah:

أفضل الصيام بعد شهر رمضان صيام شهر الله المحرم – رواه مسلم/1163 .

“Seafdal-afdal (sebaik-baik) berpuasa selepas bulan Ramadan ialah bulan Al-Muharram”

dan juga komen dari Almarhum Sheikh Ibnu Taimiyyah berkenaan amalan tambahan Hari Assyura


“Tiada terdapat apa-apa hadith sahih dari Nabi saw atau sahabat-sahabat. Tiada Imam mazhab, Tabi’en yang merekomenkan perkara-perkara ini; baik ia diriwayatkan oleh hadis da’if (lemah), atau riwayat yg sahih, Al-Sunan atau Al-Musnad. Tiada hadith yang masyhur diketahui mengenainya pada abad yang awal, tetapi pada akhir-akhir ini ada hadith yang meriwayatkan seperti :{barangsiapa yang memakai celak pada matanya pada hari Asyura tidak akan mendapat penyakit mata pada tahun itu, dan barangsiapa yang mandi pada hari Asyura tidak akan dapat penyakit pada tahun tersebut.dsb}. Terdapat juga riwayat yang menunjukkan bersolat pada hari Asyura, dan ada riwayat lain yang menyebut bahawa pada hari Asyura Nabi Adam bertaubat, Bahtera Noh mendarat di Bukit Joodi, nabi Yusuf kembali kepada Nabi Ya’kub, Ibrahim diselamatkan dari api, kibas di ganti sebagai binatang sembelihan mengganti Nabi Ismail, dan sebagainya. Mereka juga meriwayatkan sebuah hadith palsu (fabricated) yang mendustakan Rasulullah saw berkata : {barangsiapa yang bermurah hati kepada keluarganya pada hari Assyuura, Allah akan bermurah hati kepadanya sepanjang tahun}”. “Bagi perkara lain, seperti memasak makanan khas bersama atau tanpa bijirin, atau memakai baju baru, membelanjakan wang untuk keluarga, atau membeli bekalan tahunan untuk hari tersebut, melakukan solat-solat tertentu atau amalan-amalan tertentu, menyembelih binatang pada hari itu, menyimpan daging yang akan dimasak bersama bijirin, atau memakai celak atau henna, mandi, berjabat tangan diantara satu sama lain, menziarahi seseorang, menziarahi masjid dan kubur-kubur (mashhad) dan sebagainya….. kesemua ini adalah bid’ah dan salah. Tiada diantaranya yang ada kena mengena dengan sunnah Rasulullah saw atau Khulafah al-Rasyidiin. Ia tidak diluluskan oleh mana-mana imam, tidak malik, tidak Al-Thawri, tidak al-Layth ibn Sa’d, tidak Abu Haneefah, tidak al-Aozaa’i, tidak al-Shaafie, tidak Ahmad ibn Hanbal, tidak Ishaaq ibn Raahwayh, dan tiada mana-mana dikalangan Imam dan ulama’ Islam……”
(Ringkasan dari Fatawa Al-Kubra Ibnu Taimiyyah Jilid 5)

Wallahua’lam….



10 Muharram juga telah mencatatkan beberapa peristiwa penting untuk renungan kita bersama sepertimana yang dicatatkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub ialah bahawa pada tarikh tersebut:

(1) Terbunuhnya Sayyidina Hussain (cucu Nabi) di Karbala'.
(2) Diterima taubat Nabi Adam a.s.
(3) Dicipta Adam a.s.
(4) Dimasukkan Adam a.s ke dalam syurga.
(5) Dicipta arasy, Kursi, langit, matahari, bulan, bintang-bintang.
(6) Dilahirkan Nabi Ibrahim a.s.
(7) Selamat Nabi Ibrahin daripada api Namrud.
(8) Selamatnya Musa dan pengikutnya.
(9) Lemasnya Firaun.
(10) Dilahirkan Nabi Isa a.s.
(11) Diangkat Nabi Isa ke langit.
(12) Diangkat Nabi Idris ke langit.
(13) Mendaratnya kapal Nabi Nuh dengan selamat di atas bukit Judy.
(14) Nabi Sulaiman diberi kerajaan yang besar.
(15) Dikeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan Nun.
(16) Nabi Ya'kub dapat melihat kembali selepas daripada menjadi buta.
(17) Dikeluarkan Nabi Yusuf daripada telaga buta.
(18) Disembuhkan Nabi Ayyub daripada penyakitnya.
(19) Hujan yang pertama turun dari langit ke bumi.

14 Perkara Yang Sunat Dilakukan Pada Hari Asyura

1. Melapangkan masa / belanja anak, suami & isteri2
= fadhilat - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

2. Memuliakan fakir miskin
=fadhilat - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.
3. Menahan marah
=fadhilat - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang ridha.

4. Menunjukkan orang sesat
=fadhilat - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

5. Menyapu / mengusap kepala anak yatim
=fadhilat - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang di sapunya.

6. Bersedekah
=fadhilat - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada
semua fakir miskin di dunia ini.

7. Memelihara kehormatan diri
=fadhilat - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

8. Mandi Sunat
=fadhilat - Tidak sakit (sakit berat)pada tahun itu
[lafaz niat : 'Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala']

9. Bercelak
=fadhilat - tidak akan sakit mata pada tahun itu.

10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir seribu kali
=fadhilat - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah diakhirat nanti.

11. Sembahyang sunat empat rakaat
=fadhilat - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya.
[lafaz niat : 'Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala'
Pada rakaat pertama dan kedua selepas fatihah di baca Qulhuwallah sebelas kali.

12. Membaca ['hasbiyallahhu wani'mal wakil wa ni'mal maula wa ni'mannasiiru']
=fadhilat - Tidak mati pada tahun ini .

13. Menjamu orang berbuka puasa
=fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.
14. Puasa
Niat - 'Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala'
=fadhilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

Insya'allah..
Semoga Bermanfaat Dan Dapat Dipanjangkan Kepada Yang Lain-Lain.
Yang baik itu dari Allah dan yang buruk/salah adalah dari kelemahan ilmu saya sendiri.

NOTADIVA::segala bahan/sumber di peroleh dari laman sesawang yang telah diubah suai mengikut citarasa Adyva~ tQ