Khamis, 27 Januari 2011

::JOM MEMUJUK HATI::


JOM Memujuk Hati

Seruan dan pujukan ini buat diri dan sahabat-sahabat seperjuangan sekalian,

Melalui jalan dan berada dalam bahtera ini kadang kalanya membuatkan jiwa dan hati kita tersentak, terguris dan terasa dengan pelbagai karenah manusia. Kerana kekurangan, kelemahan, kealpaan, dan kecuaian diri sendiri – kita sering kecewa dan dikecewakan. Apatah lagi, apabila mengenangkan diri yang mempunyai 1000 kesalahan, kesilapan, keaiban dan pelbagai rupa bentuk kelemahan yang “malu” untuk diketengahkan.

Dan, saat dan ketikanya – kita diuji dan diuji dengan kepedihan demi kepedihan. Bagi yang berkorban, mulai teretak dengan “kepedihan dalam berkorban”. Ketika diselubungi, kekecewaan, keputus asaan, dan kehibaan, maka hadapkan hatimu sepenuhnya kepada Allah SWT. Hadaplah ia dengan penuh kerendahan dan kehinaan.

Wahai diri dan wahai sahabat-sahabat seperjuangan,

Seorang Murabbi selalu berpesan agar banyakkan bersabar. Bersabar dan bersabarlah. Bersabarlah dalam kesabaran jika diuji, dicuba, dicabari, didugai dan disakiti.

Kata Murabbi : “ Wahai sahabat-sahabat, kuatkanlah kesabaran antum. Bersabarlah dan bersabarlah.”


Untaian madah pujukan kesabaran

Bersabarlah – sahabat - dalam menghadapi pelbagai keinginan, hajat dan kehendak perasaan,

Bersabarlah dalam memasang dan memendam kemuncak cita-cita , ia yang memerlukan banyak pengorbanan dan menuntut masa yang panjang untuk meraihnya.

Bersabarlah terhadap kelemahan, keaiban dan kekurangan diri serta teman-teman disamping mu

Bersabarlah dalam berhadapan dengan naluri kegopohan dan kebosanan, ia akan menghambatmu di saat-saat semangat memuncak tinggi

Bersabarlah terhadap keinginan manusia yang diselaputi kejahilan dan penyelewengan yang nyata, ia sering mengheretmu kelemahan penyesalan

Bersabar dan terus bersabarlah terhadap mereka yang terlalu mendesak - terburu-buru inginkan hasil yang segera

Bersabar - wahai diri- berhadapan dengan masalah kekurangan para pembantu, peneman dan penguat yang dekat disisi

Bersabarlah dengan kesabaran yang kuat ketika bermuhajadah melawan godaan syaitan di saat kesusahan dan kesempitan

Bersabarlah jua, ketika berada dalam titian perjuangan yang penuh warna suka dan duka

Bersabarlah juga untuk menelan segala kepahitan dalam berkorban

Bersabarlah di saat meraih kemenangan dan kejayaan yang hadir tanpa diduga

Bersabarlah dengan kurniaan kemewahan dan kesenangan yang dikurniakan olehNya

Bersabarlah juga agar sentiasa tetap memelihara hubungan hati dengan Allah SWT sehingga ke akhirnya

Bersabarlah, agar kesabaran ini akan menambahkan kesabaran demi kesabaran.

Bersabarlah agar kamu cekal dan tabah

Bersabarlah jika perasaan lemah mulai menghimpit diri

Bersabarlah jika kelemahan demi kelemahan menghambat diri

Kesatlah linangan air matamu,
Tangisan dan esakan itu, harus segera dihindari.


Firman ALLAH (maksudnya)

“ Allah, Dialah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) sesudah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang dikehendaki-Nya dan Dialah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Kuasa.”

(Surah Ar-Rum (30) : 54)

Usah biarkan dirimu yang lemah ini terus menerus berada di lembah kelemahan. Jangan biarkan hari- hari yang berlalu ini berlepas pergi dengan tangisan, esakan dan teriakan keputusasaan yang melemahkan jiwa, semangat dan tekadmu.

Di sebalik kelemahan yang Allah ciptakan kepada kita Allah meniupkan kata-kata semangatNya dengan memujuk hati kita yg remuk-rendam.

Firman ALLAH (maksudnya):

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

(Surah Ali-Imran (3) : 139)


Semoga titipan ini memujuk dan melegakan sedikit perasaanku dan perasaan kalian.
Ah, benar. Bersabar itu perlukan tindakan. Bersabar untuk belajar bersabar.

::Rahsia Bulan Kelahiran Adyva::


waaaaaaaa......Entry hari nie mengupas tentang RAHSIA BULAN KELAHIRAN ~...

Adyva lahir pada 2 SEPTEMBER 1985 u ols....
jom kita tgk satu persatu~...adakah BENAR????

1. SANGAT BERSOPAN SANTUN = waaaa...sangat sopan u olsssss.......
xde la dok menerjah sana sini x tentu pasal kan!....hahahaha

2.Sangat CERMAT & TELITI....= mungkin juga~..kdg2 sukar membuat pilihan~..
teliti memilih...katanyaaaaaaaaa KAN!..

3. Suka MENGKRITIK????waaaaa..ley jadi pengkritik tetap AF...
hahhaa..bukan apa u ols....apa yg adyva rasa x OK x betol adyva KOMPLAIN jer la....
kalau di PENDAM ley jadi barah u ols...baik LUAHkan~
just pendapat adyva jer kan....kalau nak TERIMA, hamekkkkkkk la..
kalau x nak....BUANG jer...xde mak nak sentap2 nok!
hahahahXD

4. PENDIAM tapi pandai Bercakap???= apa kes??
pendiam ker adyva???mungkin permulaan pendiam la KOT...
tapi kalau dh kenal dah SEKEPALAK kang x henti2 palk bercakap!
hahahahahaXD

5. SIkap sgt COOL, baik & SIMPATI = wahhh...xsuka ribut2...
relax jer walaupon dugaan atau ujian dtg melanda~..percaya [ada diri sendiri u ols~..
simpati???/means mudah mengalirkan air mata ker??
lagi2 kalau babak2 sedey!...hehehee
u ols nilai lah sendiri~...

6. Suka SUKAN<>
tu la sifat2 semulajdi~...HIBURAN???yeah suka karaoke dan minat muzik..
lagi2 Dato CT atau muzik2 tradisional~>.minat lagu2 asli, ghazal dll~...
melancong HOBI adyva!...travel dengan kawan2..
menginap di HOTEL...jalan2
seharian tanpa jemua dan penat!..waaaaaaaa

7. sukakan benda yang LUAS???
cube lihat ADYVA...luas x u olssssssssss...
kan!
thats y la suka yg besar2 luas.....xsemak mata melihat!,...
xsuka yg remeh temeh sgt!..simple but nice~

8. KAWAL diri dr TERLALU MENGKRITIK......means adyva jenis berpada2 kalau nak mengkritik u ols....
kalau SITUATION itew membenarkan adyva mengkritik...SIAPlah u ols..berdesing jer kan!
hahahahhaXD..
tapi pandai2 control u ols~

9. Mudah faham org lain dan menyimpan rahsia~....hurmmm
setakat nie alhamdulilah la....rahsia2 yg adyva pegang hanya di kongsi dengan org2 tertentu jer..
just meminta pendapat dan pandangan...
sharing is caring kan?

10. TERLALU MEMILIH PASANGAN!!!!
waaaaaaaaa...PANAS betol...
pandanglah lihatlah.....ADYVA maseh solo tau~..
jgn ada yg cuba2 nak match2kan dengan sesapa!...i x rela u olssssssssss
hahahhaahXD

11. SISTEMATIK~...yeah
suka sesuatu yang mempunyai undang2, RULES, aturan dan KONSEP yg jelas!
xsuka sesuka hati wat sesukati nak rombak~..
ekajp ckp lain kejap lagi wat lain SIAP la nak kena ngan adyva!
suka perancangan!!!..
xsuka last2 minit u olssssss
perancangan kena rapi!

12. hurmmm yang lain2 tue ada la kebenarannya~...
mungkin bukan masa skang tapi akan dtg~....

SECARA RINGKASNYA, RAHSIA LAHIR PADA SEPTEMBER!

Sangat bersopan santun & bertolak ansur.

Sangat cermat, teliti & teratur.

Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik.

Pendiam tapi pandai bercakap.

Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati.

Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur.

Kerja yang dilakukan sangat sempurna.

Sangat sensitif yang tidak diketahui.

Orang yang banyak berfikir.

Daya pentaakulan yang baik.

Otak bijak & mudah belajar.

Suka mencari maklumat.

Kawal diri dari terlalu mengkritik.

Pandai mendorong diri sendiri.

Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia.

Suka sukan, hiburan & melancong.

Kurang menunjukkan perasaannya.

Terluka hatinya sangat lama disimpan.

Terlalu memilih pasangan.

Sukakan benda yang luas.

Bersistematik

wasallam~