::BUKIT TIMBALAN JB::

hellooo....
ENTRY pasal PHOTOSHOOT yang adyva sendiri buat
dan juga editing~......JOM...
kali nie nak habaq pasal BUKIT TIMBALAN yang menempatkan BANGUNAN BERSEJARAH...jom

PIC nie adyva amek semasa program JB ART's FESTIVAL 2010
mcm mana u ols.....editing pic nie
ok x???

Bangunan Sultan Ibrahim

Bangunan Sultan Ibrahim adalah salah satu tonggak sejarah dalam Johor Bahru bahawa anda tidak akan kehilangan. Terletak di Bukit Timbalan, bangunan ini adalah bangunan tertinggi di Johor Bahru pada tahun 1970-sebelum gedung-gedung tinggi mulai muncul. Pembangunan gedung bermula pada tahun 1936 dan secara rasmi dibuka oleh Sultan Ibrahim Johor pada tahun 1942 dengan kos sebanyak RM2 juta. Total membina daerah itu 60.000 sq ft Direka oleh Palmer dan Turner, salah satu syarikat senibina lebih menonjol Inggeris, dan desain adalah kombinasi dari arsitektur barat dan timur. Rumah Sakit Sultan Aminah juga direka oleh syarikat yang sama. Hari ini, bangunan ini masih merupakan salah satu tempat pelancongan di Johor kerana rekabentuk yang unik dan senibina.

PIC nie plak ala2 clasical
black & white.....waaaaaa.....nice kan!...

Selama pendudukan Jepun kemudian Malaya dalam Perang Dunia II, bangunan itu digunakan oleh Tentera Empayar Jepun sebagai pusatnya benteng dan arahan untuk memata-matai kegiatan Tentera Inggeris di Singapura.

Gedung ini digunakan sebagai bangunan sekretariat negara, pejabat Menteri dan Ketua Negara Assembly Hall selama 69 tahun sampai dengan Jun 2009. Mulai dari 18 Jun 2009, sebahagian besar pejabat ini telah dipindahkan ke Kota Iskandar, di NUSAJAYA.

PIC nie dari arah pintu hadapan BUKIT TIMBALAN
dr arah pintu masuk......siap banner JB ART's Festival lagi~..hehehe

::INFODIVA::

Yayasan ini bekerja untuk Bangunan Sultan Ibrahim bermula dengan upacara pecah tanah dirasmikan oleh Tengku Mahkota Sultan Ismail pada Isnin, 7 November 1938.The Mulia kemudian meletakkan batu asas pada tarikh 10 Mac 1940. Bangunan ini selesai pada tahun 1942 dengan kos sebanyak $ 2 juta. Sebuah pesta diadakan di Istana Kerajaan pada Selasa, 3 Nov 1942 untuk menandakan pembukaan rasmi pejabat kerajaan negara bahagian.

Bangunan ini direka oleh firma senibina Palmer & Turner, yang juga bertanggung jawab untuk merancang Rumah Sakit Sultan Aminah. Bangunan ini merupakan kombinasi dari arsitektur gaya Renaissance kosmopolitan dengan overlay pengaruh Anglo-Melayu. Bangunan ini dibina oleh pengrajin tempatan di bawah pengawasan seorang arkitek Eropah.

Pada Isnin, 9 Ogos 1982, bangunan ini rasmi dinamakan sebagai Bangunan Sultan Ibrahim oleh Al-Marhum Sultan Iskandar Ibni Al-Marhum Sultan Ismail, Sultan Johor pada waktu itu.

Itu adalah bangunan tertinggi di Malaya selama era pra-Merdela. Di Johor Bahru itu sendiri, berdiri tak tertandingi sebagai bangunan tertinggi di bandar hingga selesainya Menara Marlin di 1970-an. Bangunan Sultan Ibrahim adalah simbol dari kemajuan Johor pada waktu itu dan masih tetap sebagai mercu tanda Johor Bahru.

Pada tahun 1942, semasa Perang Dunia II, Tentera Empayar Jepun yang digunakan sebagai benteng dan pusat arahan untuk memata-matai kegiatan Inggeris di Singapura yang diserang hari kemudian. Jika anda melihat di dekat dinding, anda masih boleh melihat kerosakan dari pencerobohan. Ini adalah peringatan pahit bagi kita, generasi berikutnya dari Johor mengenai harga diri kita Kemerdekaan. Kita semua tidak boleh menerima begitu saja.

Bangunan ini salah satu daripada beberapa bangunan kolonial yang lebih besar lagi di Johor Bahru. Ini rumah Sekretariat Negara dan pejabat-pejabat kerajaan negara untuk 67 tahun sampai kerajaan negara bahagian Johor mengumumkan bahawa mereka akan berpindah ke Nusajaya, J0hor Pusat Pentadbiran Negara Baru pada tahun 2010.

Rumor mengatakan bahawa Yayasan Warisan Johor akan mengambil alih bangunan sebagai markas baru mereka. Kami berharap ini akan membawa janji-janji baru untuk adegan seni di Johor Bahru.

Anda akan perlu meminta izin dari penjaga keselamatan untuk memasuki kompleks bangunan ini. Dari sini, anda boleh melihat Selat Johor dan kaki langit Singapura. Anda mungkin akan ingin mengambil beberapa foto bangunan dan pemandangan sekitarnya sementara di sini. Pengunjung tidak dibenarkan masuk ke bangunan tersebut maka rancangan untuk menghabiskan sekitar 30 minit di sini.

SEKIAN u ols....jumpa lagi nnt~

Ulasan

Catatan Popular