Sabtu, 5 Mac 2011

::ANTARA SUKA, SAYANG & CINTA::

hye2.....salam WEEKEND u ols....
hurmm......kali nie Adyva nak berbicara tentang SUKA, SAYANG & CINTA....

adyva ternampak satu artikel nie kat GOOGLE..
so saja nak share ckit~...JOM ler kita bacanya!...

sebenarnya confuse jugak u ols untuk mentafsirkan 3 ELEMEN ini.....
apa2 pon sebelum adyva SIMPULkan...jom kita baca dulu artikel ni~....

Saat kau MENYUKAI seseorang, kau
ingin memilikinya untuk keegoanmu
sendiri.

Saat kau MENYAYANGI seseorang, kau
ingin sekali membuatnya bahagia dan
bukan untuk dirimu sendiri.

Saat kau MENCINTAI seseorang, kau akan
melakukan apapun untuk kebahagiaannya
walaupun kau harus mengorbankan jiwamu.

Saat kau menyukai seseorang dan berada
disisinya maka kau akan
bertanya,"Bolehkah aku menciummu?"

Saat kau menyayangi seseorang dan
berada disisinya maka kau akan
bertanya,"Bolehkah aku memelukmu?"

Saat kau mencintai seseorang dan
berada disisinya maka kau akan
menggenggam erat tangannya...

SUKA adalah saat ia menangis, kau akan
berkata "Sudahlah, jgn menangis."

SAYANG adalah saat ia menangis dan kau
akan menangis bersamanya.

CINTA adalah saat ia menangis dan kau
akan membiarkannya menangis dibahumu
sambil berkata, "Mari kita selesaikan
masalah ini bersama-sama. "

SUKA adalah saat kau melihatnya kau
akan berkata,"Ia sangat cantik/tampan
dan menawan."

SAYANG adalah saat kau melihatnya kau
akan melihatnya dari hatimu dan bukan
matamu.

CINTA adalah saat kau melihatnya kau
akan berkata,"Buatku dia adalah
anugerah terindah yang pernah Tuhan
berikan padaku.."

Pada saat orang yang kau SUKA
menyakitimu, maka kau akan marah dan
tak mau lagi bicara padanya.

Pada saat orang yang kau SAYANG
menyakitimu, engkau akan menangis
untuknya.

Pada saat orang yang kau CINTAI
menyakitimu, kau akan berkata,"Tak apa
dia hanya tak tau apa yang dia
lakukan."

Pada saat kau suka padanya, kau akan
MEMAKSANYA untuk menyukaimu.

Pada saat kau sayang padanya, kau akan
MEMBIARKANNYA MEMILIH.

Pada saat kau cinta padanya, kau akan
selalu MENANTINYA dengan setia dan
tulus...

SUKA adalah kau akan menemaninya bila
itu menguntungkan.

SAYANG adalah kau akan menemaninya di
saat dia memerlukan.

CINTA adalah kau akan menemaninya tak
perduli bagaimana pun keadaanmu.

SUKA adalah hal yang menuntut.

SAYANG adalah hal memberi dan menerima.

CINTA adalah hal yang memberi dengan rela

So, KESIMPULAN yang boley adyva buat ialah:

Cinta
Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau boleh nak dia tahu, dan kita seboleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya.

Sayang
Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah suka duka kita. Selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita.

Suka
Kita sukakan dia kerana dia kelakar, dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu giler kat dia bila tak berjumpa seminggu.

Minat
Apa sesuatu ada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya. Katakan, kita suka orang yang tinggi, tegap, dan botak. Sebagai contoh, kita minat pada seseorang tu kerana kebolehan yang ada pada dirinya, tiada pada kita.

p/s:Adyva ada tambah satu lagi OPINION pasal minat~..heheh
so bagi adyva, TANPA suka pada dia, Sayang pada dia dan minat yang mendalam makan TIADALAH CINTA~...so untuk di cintai dan mencintai kita kenalah SAYANG, SUKA, MINAT pada dia~.....

2 ulasan:

  1. cinta sayang suka adalah benda yang berbeza...
    lagi2 cinta dan sayang...

    kadanag2 kita sayangkan dia tapi cinta tak hadir dlm hati...juga sebaliknya....

    dan aku skrg nie memerlukan cinta dan sayang...weeeee

    BalasPadam
  2. waaaaaa......betol2
    SAYANG dan CINTA mempunyai maksud berbeza TETAPI saling berkait antara satu sama lain!
    dar SUKA DAN MINAT akan jadi SAYANG makan dari situ BOLEH lahirnya CINTA tapi x semua akan KITA perolehi~.....

    saya still SINGLE~

    BalasPadam