Rabu, 6 April 2011

Scaling GIGI yok......!!!!


hello u olsssss!!!
hari nie terbuka pintu hati adyva
nak g jumpa dentist...(klinik Pergigian)
ye la...kalau ikot PROCEDURE yang di tetapkan, jumpa dentist 6 bulan sekali,
adyva??? bertahun gak lah nak jumpa dentist....rasanya last 2002 kot~..

selalunye, harapkan nurse2 yg datang kat skolah tu je lah..
kat sekolah korg pon ade dorg dtg kan?
hahaha..so, boleh kira la brp lama adyva xpergi jumpa dentist..
oh, tidak..

so, hari nie seawal 8.30 pagi adyva dah gerak kuar umh
menuju ke HOSPITAL SULTANAH AMINAH JOHOR BAHRU
Bahagian Rawatan Pesakit Luar
Klinik Pergigian Jalan Mahmoodiah, JB
bertemankan KZ, Adyva buat teeth scaling,
kalau u olsss rajin g la jumpa dentist mesti u ols tau,
ape benda scaling tu,
tak tau lah tu...
nampak sgt jarang jumpa dentist......kannnnnnnn!!!

ok lah,
biar Adyva terangkan ape tu scaling,
scaling ni cam u olsss bersihkan gigi u olss daripada plug/kotoran degil kat gigi u olsss tu...
sure u olsss kata u olssss berus gigi setiap hari,
TETAPI xcukup lah..
ade satu alat untuk mengikis plug dari gigi u olsss tu,
bentuk nye mcm cangkuk, bukan cangkul tau..
nak tau lebih lanjut
[sila baca STATMENT yg dah adyva transletkan]
gegeh x???

nak tau ape rasanye bila di-scaling-kan?
sangat ngilu...
serius, ngilu giler...kadang2 ada sedikit kesakitan!
lagi2 bila terkena kat gusi,
tidakkk...berdarah jugak lah gusi tu...fuhh...naseb ada satu alat menyedut keluar AIR LIUR yg terkumpul dan bercampur dengan darah u olssssss.....
ye la, nak bersihkan plug yg dok kat celah2 gusi tu..
time tgh scaling tu mmg gigih jugak lah menahan ngilu tu,
tambah lagi dentist tu,
OMG, ganas giler.....nama je PEREMPUAN berambut perang!..hahahaha
pasni taknak check gigi ngn dentist tu lagi,
kasi tukar......nak yg elok2 plak~...(kalau la bely PILIH2 kan mana satu Dentist yg ELOK kan best!..hahahahhaXD

oh, ye...
aku wat scaling ni kat Hospital kerajaan jer u olssssss.....
xmampu lah wat kat private..
total 3 ringgit je..RM 1 =pendaftaran
RM 2 = Kos rawatan
kalau kat private berapa lah kena...dengar2 dlm Rm 60 - RM 80 gak la~...
erk.....

adyva ada gak td tanya MISI yg jaga kaunter tue..
perihal nak POLISH gigi bg whitening!
TIDAK ada okey~...so jgn ngada2 nak tanya lagi!
die kata....buat kat Private...sediakan jer la MONEY u olsssss....

klik la LINK nie if u ols nak tgk VIDEO scaling GIGI~


Apakah Pembersihan Deep (Deep Scaling and Root Perancangan)?

Jika plak dan karang gigi yang tersisa pada gigi, seperti yang kita sebutkan sebelum ini, ia menyediakan keadaan yang tepat bagi bakteria untuk berkembang. Bakteria merengsa gusi, yang bererti bahawa mereka berdarah lebih mudah. Anda mungkin melihat ini jika anda memberus gigi, atau makan, dan kadang-kadang gusi anda mungkin berdarah sedikit. Ini adalah peringkat awal penyakit gusi disebut gingivitis. Jika anda mempunyai radang gusi, doktor gigi atau ahli kesihatan akan membersihkan gigi anda dengan scaling dan polishing mereka. Mereka juga mungkin akan mengesyorkan ubat kumur antiseptik yang mengandungi chlorhexidine (misalnya Corsodyl di Inggeris), dan menunjukkan anda bagaimana untuk berus dan benang gigi anda secara berkesan. Kebanyakan orang dewasa mempunyai beberapa darjat penyakit gusi.

Jika gingivitis tidak dirawat dan tidak ada yang dilakukan tentang hal itu, keradangan akan bekerja jalan ke arah dasar gigi menyebabkan "saku periodontal". Sekali lagi, dalam batas-batas saku, keadaan adalah seperti bahawa bakteria boleh mempunyai parti tua yang benar, dan menyebabkan lebih banyak kerosakan.

Penyakit gusi dapat memecah sokongan (tulang) struktur gigi, sehingga akhirnya, mereka akan menjadi longgar. Masalahnya ialah bahawa sampai mendapat cukup parah, orang seringkali tidak memiliki gejala. Malangnya, kerosakan struktur sokongan dari gigi tidak boleh diubah. Kabar baiknya adalah bahawa jika penyakit gusi ini terjebak di waktu, perkembangannya boleh dihentikan dan dipertingkatkan, dan itu adalah kuncinya.

Untuk menghentikan penyakit gusi daripada kemajuan, doktor gigi anda mungkin menyarankan terapi periodontal, atau pembersihan mendalam. Hal ini akan menghilangkan bakteria dalam saku dan menyediakan syarat-syarat yang diperlukan untuk penyembuhan berlaku.

Apakah perbezaan antara pembersihan biasa dan pembersihan mendalam?

Ada beberapa kebingungan tentang perbezaan antara scaling dan root planing. Scaling pada dasarnya adalah proses penghilangan karang gigi dari permukaan gigi (lihat semak gigi). Root planing adalah proses memperlancar permukaan akar dan menghapuskan setiap struktur gigi yang dijangkiti. Jika anda mempunyai penyakit gusi atau gusi mengantongi, beg gusi di sekitar gigi akan mempunyai diperdalam, sehingga membolehkan deposit tartar untuk membentuk bawah gumline tersebut.

Dua proses cenderung untuk kabur bersama karena selama proses pembersihan, timbangan pekerja tartar gigi pergi dan melakukan apapun yang diperlukan planing akar pada masa yang sama. kekasaran apapun boleh dirancang jauh untuk menghasilkan permukaan halus seperti sutera.

Apakah itu sakit?


Bergantung pada kedalaman saku dan keparahan dari ketidakteraturan permukaan akar, doktor gigi mungkin ingin membuat daerah mati rasa sehingga proses selesa bagi anda. Jangan ragu untuk membincangkan dengan doktor gigi anda atau ahli kesihatan bagaimana cara terbaik menguruskan ketidakselesaan apapun.

Sebagai alternatif untuk anestesi suntik, Oraqix mungkin merupakan pilihan untuk mencuba dengan membersihkan saku lebih dalam. Ini adalah peranti non-suntikan khusus yang memberikan anestesi topikal gel lembut ke gusi beg sehingga mengelakkan mati rasa pada bibir dan / atau lidah yang boleh berlaku dengan anestesi lokal disuntik. Oraqix kebanyakan numbs saku gula-gula getah itu sendiri sehingga mungkin tidak berkesan dalam menghilangkan sensasi pada gigi sendiri. Beberapa pejabat mungkin tidak mempunyai peranti ini jadi yang terbaik untuk menyemak dengan pejabat gigi anda.

Kadang-kadang jika beg tidak terlalu dalam, mungkin ada sedikit atau tidak ada ketidakselesaan selama prosedur - bahkan tanpa mati rasa. Sensasi mungkin hanya perasaan Scraping fizikal sepanjang gigi sebagai daerah ini dibersihkan dan dihaluskan. Sebuah akar akar dirancang permukaan bebas dari tartar mempunyai peluang yang lebih baik membolehkan rangkaian gusi untuk menyembuhkan dan pasang semula untuk itu. Akibatnya, beberapa beg gusi yang dalam dapat dikurangkan selepas pembersihan mendalam.

Berapa lama masa yang diperlukan?

Biasanya dengan beg yang lebih dalam dan luas permukaan akar kasar, skala dalam dan prosedur perancangan akar mungkin dipecah menjadi kuadran kerja pada pelantikan. Misalnya, sisi kanan atas dari mulut mungkin bekerja pada satu hari, dan tiga bahagian yang lain bekerja pada pada janji berasingan. Atau alternatif, salah satu setengah dari mulut (kanan atau kiri, atas atau ke bawah) mungkin dibersihkan setiap janji. Hal ini juga membolehkan anda hanya sebahagian dari mulut manis pada suatu masa dan membuat lebih mudah dikendalikan, janji lebih pendek.

Doktor gigi boleh menggunakan gel antibiotik dalam saku periodontal, sekali lagi untuk menghilangkan bug buruk, atau mungkin berkumur saku dengan pelbagai ubat seperti chlorhexidine.

Apa yang boleh saya harapkan setelah itu?

Ketidakselesaan boleh berubah-ubah setelah root planing, tapi satu boleh berharap untuk menjadi lebih sakit selepas itu kerana biasanya di daerah yang lebih dalam di bawah gusi.
Gigi sendiri boleh menjadi sedikit lebih sensitif terhadap suhu, dan pendarahan mungkin berlaku untuk sementara waktu.
ubat penghilang rasa sakit Over-the-counter seperti ibuprofen bekerja sangat baik untuk mengurangkan rasa tidak selesa, tapi ubat penghilang rasa sakit lebih kuat boleh diberikan jika anda memerlukannya.
Menyikat gigi dan flossing dapat ditunda atau dilakukan lebih lembut untuk mengelakkan memberatkan setiap kawasan tender memar atau gula-gula getah.
Doktor gigi atau ahli kesihatan boleh mengesyorkan air garam atau bilas chlorhexidine.

so, UNTUK CANTIK Adyva sanggup wat apa jer kan!...
walaupon berdarah td banyak!....hahahahXD
kenyang dh dok telan darah sendiri!...OMG matiler bersiung jap lagi!...

so..kecantikkan GIGI adalah senyuman yg sempurna dan BICARA yg menawan!
lakukan sesuatu utk CANTIK dan bersih!
salam~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan