Sebuah cerita pendek realiti kehidupan


Sepasang suami isteri tandatangan perjanjian jual beli. Rumah kos rendah berharga RM150k. Beli secara tunai. 

Isteri diam je tak byk cakap. Tapi si suami ni bercakap mcm ada dendam tak puas hati. Tak tahulah marah dgn isteri atau dgn wanita lain. 

"Perempuan ni beruntung tau. Tak payah belajar tinggi. Tak payah susah² kerja. Tak perlu rasa peritnya cari rezeki di tgh panas. Tup tup dpt duit belanja, dpt rumah sdiri."

"Pulak tu tak tau nak bersyukur. Tamak dgn harta yg org lain bersusah payah dpt."

Saya pandang isterinya. Meskipun dia tersenyum, tapi hambar. Entahlah. Saya rasa dia malu suaminya cakap mcm tu. 

Saya diam je. Saya tak tahu nak bagi reaksi apa. Saya pun terkejut dia cakap mcm tu. Kalau saya di tempat isteri dia, saya kecil hati. Tapi tu la, saya tak tahu apa yg terjadi antara mereka. 

Isteri dia berhenti tandatangan. Dia pandang suaminya. "Kalau abg taknak letak nama saya, tak perlulah." Katanya.

"Puan boleh tukar lagi kan perjanjian ni, letak nama dia seorang." Isterinya kata kat saya. 

Saya jawab, boleh. Selagi tak setemkan & daftar borang Pindahmilik, masih boleh. 

'Sain je la. Tak letak nama isteri pun, kalau bercerai, isteri boleh dpt harta sepencarian. Entah apa² entah. Suami yg penat lelah kerja, senang² je isteri dpt bhgn."

Isterinya diam. Teruskan tandatangan. Tapi wajahnya suram. Sedih saya tgk. Saya cuba utk tak masuk campur.

Entah mcmmana, isteri sain kat salah tempat. Dia dgn muka bersalah & takut² bgtau saya dia salah sain.

Suaminya marah dia. "Suruh sain je pun, bukan kena keluar duit. Itu pun buat salah jugak?"

Allahu Akbar. Masa ni saya masih cuba sabar & tenangkan keadaan.

"Takpe, boleh print lain," saya kata sambil keluar dari bilik meeting tu utk print borang baru.

Masa saya dtg balik, saya nampak isterinya lap mata. Tapi saya buat² tak nampak.

"Maaf ye puan. Saya tak pandai bab ni semua," katanya.

"Takpe. Hal kecil je," saya kata sambil senyum kat isteri tu.

"Mmg la semua boleh buat balik. Semua tu diorg cas tau tak? Bukannya buat mcm tu je," kata suaminya.

"Iye ke puan? Salah sikit kena cas?" Kata si isteri dgn wajah risau. 

"Takdelah. Kan saya dah bagi invois. Ikut invois tu je. Takde tambah apa dah," saya sahut.

"Sblm sain mmg la cakap mcm tu. Tgklah dah nak hujung² nanti. Itu kena tambah, ini kena tambah. Selalu dah kena mcm ni," kata si suami.

Saya dah geram. 

"Encik dah beli selalu rumah ye?" Saya tanya dia. 

"Jual beli rumah ni mmg kerja saya. Saya dah beli 6 rumah seluruh Malaysia. Tahu dah semua," katanya.

"Kenapa beli rumah lagi?" Saya tanya.

"Ayah dia ni la. Katanya kenapa tak letak satu rumah atas nama anak dia. Ni nak jaga hati la ni," katanya.

"Laaa.... kata dah ada 6 rumah. Salah satu rumah tu, bagi la setengah bhgn kat isteri. Takyah kot beli rumah lain," kata saya.

"Rumah lain tu utk pelaburan. Tak boleh usik," katanya.

"Oooo.....ok. Bagus encik ada pelaburan utk masa depan. Anak² berapa orang?" Saya menyibuk sambil bagi isteri tandatangan dokumen.

"6 org. Yg sulung tgh ambil ijazah," katanya.

"Alhamdulillah. Semua anak² isteri yg jaga ye?" Saya tanya.

"Iyelah. Takkan nak hantar pengasuh juga. Ada isteri nak buat apa,"

"Pandai isteri encik jaga anak². Jaga keluarga. Alhamdulillah. Mmg layak dia dpt sebiji rumah sbg hadiah. Encik suami yg baik sbb menghargai," saya kata. 

"Hadiah benda lagi. Dah tanggung makan pakai tempat tinggal lagi. Itu dah cukup. Dlm Islam pun dah gariskan nafkah utk isteri tu mcmmana. Mengada² nak rumah la hadiah bagai,"

"Tak salah bagi hadiah kat isteri. Gembirakan isteri. Saya yg bekerja ni pun, suami selalu belikan hadiah," saya kata.

"Perempuan kalau bekerja mcm ni la. Suka bercakap mcm pandai. Berlagak." Katanya.

Eh eh dah saya pun kena?

Isteri dia suri rumah salah.
Isteri org lain bekerja pun salah.
Apa masalah lelaki ni tak taulah.

"Bukan mcm tu. Tak salah kalau nak menghargai pasangan." Saya sahut lagi.

"Semua lelaki yg kena buat. Lelaki yg kena menghargai. Lelaki yg kena cari rezeki, bagi nafkah, beli hadiah."

"Sbb tu la org kata beras lelaki beli. Hahaha..." saya cakap sambil  ketawa perlahan, niatnya utk meredakan keadaan. Lelaki tu nampak tegang. Entah apa yg dimarahnya sangat.

"Tu la tu. Semua lelaki yg kena beli. Suami kena tanggung semua. Duit suami duit isteri, duit isteri duit isteri. Siapa la bodo buat peribahasa tu. Tak sedar agaknya kalau suami tak izinkan bekerja, isteri tu tak boleh bekerja, tak boleh ada duit sdiri pun," katanya.

"Haah, betullah tu," saya jawab. 

"Dulu bagi RM2k sebulan. Cukup je. Skrg kata tak cukup itu la tak cukup ini la. Mcm². Tak bersyukur langsung," katanya.

"Harga barang semua dah naik skrg. Tu yg x cukup," saya jawab.

"Kita yg kena bijak. Kalau dah tau harga barang dah mahal, kontrol la makan pakai tu. Jgnlah  boros. Beli yg perlu je," katanya.

"Lagipun anak² tgh membesar, mmg byk kos kat makanan & sekolah," saya jawab. Isterinya baru habis tandatangan.

"Takdenya. Semua tu kita boleh kontrol," sahutnya lagi tak setuju dgn jwpn saya.

"Betul jugak tu. Kena downgradekan la beras kita, ikan ayam. Tak boleh nak mewah mcm dulu," saya cakap sambil pandang isterinya.

"Haah, beras pun dah RM40 lebih. Sebulan bukannya cukup 10kg." Isterinya menyahut. Cuba nak sembang kot sbb tgk saya ramah. 

"Beli la beras yg RM20. Kenapa nak beli beras yg RM40?" Suaminya menyampuk. 

"Ada lagi ke beras 10kg RM20?" Saya tanya sambil kerutkan dahi. 

"Ada, kena bijaklah," kata suami.

"Beras apa?" Saya tanya.

Dia diam.

"Encik guna beras apa kat rumah?" Saya tanya.

"Bukan kerja saya nak check beras apa kat rumah," katanya.

"Sesekali kena ikut isteri pergi kedai beli barangan dapur. Baru tahu harga barang keperluan mcmmana skrg." Sahut saya sambil susun semua dokumen.

"Dah suami cari nafkah, isteri la kena pandai uruskan. Takkanlah itupun nak kena ajar," katanya.

Saya diam. Dalam hati, 'Kata beras lelaki beli. Tapi jenama beras tak tau, harga beras tak tahu. Tu belum tanya psl gula susu ikan ayam lagi. Anak sampai 6 tapi semua kena kontrol'

Saya ambil semua dokumen yg dah siap tandatangan.

"Ok dah siap semua. Nanti dah siap saya bgtau ye," 

Mereka berdua bangun dah melangkah keluar pejabat. Si isteri bersalaman dgn saya, dia pegang bahu saya. "Terima kasih" katanya dgn senyum yg kali ni saya nampak dia ikhlas.

Saya tak patut campur tangan. Yg buatkan saya menyibok nak lawan cakap dia tu sbb dia tak matang, nak marah² mcm perempuan tgh period. Tak eloklah mcm tu. Mentang la isteri tu diam je.

Kredit: Farizal Radzali

Ulasan

Catatan Popular