::DAULAT TUANKU::


D.Y.M.M SULTAN IBRAHIM IBNI
ALMARHUM SULTAN ISKANDAR
SULTAN DAN YANG DIPERTUAN BAGI NEGERI DAN JAJAHAN TAKLUK JOHOR DARUL TA'ZIM

  • D.Y.M.M Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, diputerakan pada 22hb. November 1958 di Hospital Besar Johor Bahru (Sekarang Hospital Besar Sultanah Aminah)
  • Putera pertama dari sepuluh (10) orang adik beradik, Baginda mula menerima pelajaran di Taman Didikan Kanak-Kanak Tunku Ampuan Mariam Johor Bahru kemudian memulakan pelajaran formal di Sekolah Temenggong Abdul Rahman (1), Johor Bahru.
  • Paduka ayahandanya D.Y.M.M Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail telah menghantar D.Y.M.M Tuanku belajar di Trinity Grammer School Australia pada tahun 1968 hingga 1970.
  • Setelah tamat persekolahan, D.Y.M.M Tuanku telah dihantar ke Pusat Latihan Tentera Darat (PULADA), Kota Tinggi, selama 3 tahun untuk menerima latihan asas ketenteraan.
  • Dalam bidang kesukanan pula, permainan polo merupakan permainan yang sangat-sangat digemari dan juga merupakan seorang pemain polo yang sangat handal dan terkemuka bukan sahaja di negeri ini bahkan dirantau Asia.D.Y.M.M Tuanku pernah menyertai permainan polo di Singapura, Manila dan Brunei.
  • Selain bermain polo, D.Y.M.M Tuanku juga gemar bermain tenis, boating (Water ski), payung terjun, menembak dan memandu kereta laju (sport car).
  • D.Y.M.M Tuanku sangat mengambil berat tentang kegiatan-kegiatan sosial di dalam negeri dan amat mesra dengan rakyat. D.Y.M.M Tuanku ialah Penaung Persatuan Bulan Sabit Merah Negeri Johor.
  • D.Y.M.M Tuanku telah dilanik sebagai Tunku Mahkota Johor di dalam satu upacara yang sederhana tetapi penuh istihadat di Istana Besar Johor Bahru pada 3hb. Julai 1981. Pelantikan ini telah dilakukan oleh ayahandanya iaitu Almarhum D.Y.M.M Sultan Iskandar dengan disaksikan oleh Yang Maha Mulia Sultanah Zanariah, Kerabat-Kerabat Damping, Ahli Jumaah Majlis DiRaja, Pembesar-Pembesar Negeri dan Orang-Orang Kenamaan.
  • D.Y.M.M. telah dilantik Pemangku Raja pada Hari Jumaat 22 Januari 2010 bersamaan 6 Safar 1431 Hijrah kerana ayahandanya gering. Dimasyurkan sebagai Sultan Johor pada hari Sabtu 23 Januari 2010 bersamaan 7 Safar 1431 Hijrah setelah ayahandanya mangkat.


PROGRAM SEMPENA SAMBUTAN HARI KEPUTERAAN SULTAN JOHOR


Sempena Sambutan Hari Keputeraan DYMM Sultan Johor pada 22hb November 2010 pelbagai aktiviti menarik telah disusn oleh pihak Majlis Bandaraya Johor bahru untuk mewujudkan kemeriahan sambutan dengan penglibatan orang ramai melalui program yang dianjurkan seperti berikut :-

Aktiviti Sukan
Sukan Rakyat
Bola Sepak
Bola Jaring
Futsal
Menangkap Itik

Pelbagai Pertandingan
Pertandingan Mewarna
Pertandingan Memasak
Pertandingan Memancing
Pakaian Beragam

Aktiviti Sampingan
J-Robik
Karaoke Suka-Suka
Persembahan Kebudayaan
Gerai Jualan Makanan dan Minuman
Produk IKS
Kraftangan

Tarikh : 22hb November 2010
Lokasi : Padang Sri Gelam (Padang Kriket), Tempat Letak Kereta Pantai Stulang Laut
Orang ramai adalah dipelawa untuk menyertai setiap acara yang diadakan.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan Popular