Selasa, 14 Julai 2015

Bubur Nasi Versi Adyva


Salam u ols....
semangat die lain mcm dah nak dekat2 raya ni ha....
kemainnnn kan!
pepagi masuk opis update BLOG dulu!

semalam selain mengidam nak makan jemput-jemput kelapa, Adyva teringin sangat nak makan
BUBUR NASI....
ada setengah org ckp tu makanan org SAKIT~
ada aku kesah??
hahaha
dah kita ni teringin sangat kan!
apa lagi~ masak laaaaaaaa....

ok jom usha RESEPI senang ringkas campak2 je :

RESEPI BUBUR NASI

Bahan-bahan :
  • 1 cawan beras
  • 7 cawan air
  • secubit garam


Cara-caranya :
  • basuh beras sehingga bersih
  • masukkan air dan garam secukupnya
  • tanak dlm rice cooker.....cuma kena jaga airnya shj...agak2 la...
RESEPI IKAN BILIS TAMBAN GORENG CAMPAK-CAMPAK

Bahan-bahan :

  • Ikan Bilis Tamban (ikot sukahati byk mana)
  • 1 biji bawang besar (di mayang)
  • 1 tangai lada merah (di mayang)
  • 1 tangkai lada hijau(di mayang)
  • 5 biji Cili Padi (di ketuk)
  • Sos Tiram
  • Kicap Jalen Lemak Manis

Cara-Caranya :
  • Goreng ikan bilis tamban sehingga garing - angkat dan tos kan
  • tumis bawang + lada merah/hijau + cili padi sehingga naik bau
  • masukkan sedikit sos tiram dan kicap jalen lemak manis
  • masukkan ikan bilis tamban, gaul sehingga sebati dan boleh di hidangkan!
** Adyva suka makan dengan resepi di atas bersama Kacang Tanah Goreng & Bawang Goreng dan semestinya KICAP KIPAS UDANG penambat rasa!!

SELAMAT MENCUBA!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan